הסכמי ממון והסכמי חיים משותפים

מטרת הסכם ממון או הסכם חיים משותפים, אשר ההבדלים ביניהם יפורטו בהמשך, היא לקבוע את מידת השיתוף שבני הזוג מבקשים לקבוע בנכסיהם, באופן כללי או בנכס מסוים, בחלוקת ההוצאות ביניהם, וכן לקבוע הסכמות בנוגע לניהול הנכסים המשותפים והנפרדים ואופן חלוקת הנכסים במקרה של פרידה או מוות של אחד מבני הזוג.

ייעוץ וליווי משפטי מקצועי, וכן חשיבה ותכנון מקדים ייצרו ביטחון ושקט במערכת היחסים, וימנעו מחלוקות עתידיות מיותרות. 

עבור בני זוג שנישאו לאחר יום 1.1.1974 ובהתאם להסדר הקבוע בחוק יחסי ממון בין בני זוג, התשל"ג-1973, עם סיום הנישואין עקב גירושין או מוות של מי מבני הזוג, כל אחד מבני הזוג או מיורשיו זכאי למחצית מהרכוש המשותף שצברו בני הזוג במהלך חייהם המשותפים.

חוק יחסי ממון מחריג מהרכוש המשותף נכסים חיצוניים שלא יחולקו שווה בשווה בין בני זוג עם סיום הנישואין. מדובר על נכסים שהיו לבן הזוג טרם הנישואין או על מתנות וירושות שקיבל בן הזוג במהלך הנישואין. אף גמלה המשולמת לבן זוג בגין נזק גוף נחשבת לנכס חיצוני שבן הזוג השני לא יהא זכאי למחציתו.

ואולם, חשוב להבין כי על אף חוק יחסי ממון, הקובע שנכסים חיצוניים לא יתחלקו שווה בשווה בין בני זוג עם סיום הנישואין, בנסיבות רבות נכסים חיצוניים עשויים להיחשב לרכוש משותף, ובהתאם לכך לזכות את בן הזוג השני, במקרה של גירושין, או את יורשי בן הזוג השני, במקרה של מוות, במחציתם.

הסדר הקבוע בחוק יחסי ממון אינו חל על בני זוג נשואים שערכו הסכם ממון הקובע חלוקת רכוש אחרת. על כן, על בני זוג המעוניינים לקבוע חלוקת רכוש אחרת ביניהם מזו הקבועה בחוק יחסי ממון וכן לייצר ודאות ביחס לנכסים חיצוניים שברשותם לערוך הסכם ממון.

בנוסף, ההסדר בחוק יחסי ממון אינו חל על בני זוג שנישאו לפני יום 1.1.1974 ועל ידועים בציבור, כלומר בני זוג שלא נישאו כלל. במקרים אלו, הדין שיחול לעניין חלוקת הרכוש הוא חזקת השיתוף בנכסים בין בני זוג, אשר נקבעה בפסיקת בית המשפט. לפי חזקה זו, בני זוג המנהלים חיים משותפים והמתנהלים במאמץ כלכלי משותף, מסכימים במשתמע ליצור שיתוף בנכסיהם, אף אם הם רשומים על שם אחד מהם בלבד, וזאת כשאין כוונה אחרת הנלמדת מן הנסיבות. בשונה מההסדר הקבוע בחוק יחסי ממון, לפיו הזכות בשיתוף הקנייני היא מאוחרת וקמה לבן הזוג עם סיום הנישואין, הזכות הקניינית בהתאם לחזקת השיתוף היא מיידית, ובן הזוג רשאי לדרוש את חלקו בכל עת.

על בני זוג המעוניינים שלא תחול עליהם חזקת השיתוף לערוך הסכם חיים משותפים. 

נושא חלוקת רכוש הוא נושא מורכב ומשמעותי לעתיד הכלכלי של בני זוג לאחר פירוק התא המשפחתי או לאחר לכתו של אחד מהם לעולמו. במקרים רבים, עריכת הסכם ממון או הסכם חיים משותפים, לפי העניין, תמנע סכסוכים משפטיים ארוכים בין בני זוג שפניהם לפירוד או בין בן הזוג הנותר בחיים ליורשי בן הזוג שהלך לעולמו. 

(באתר יש מידע תחת הכותרת הסכמי ממון – יש לשים לב שאין דבר כזה הסכם ממון ידועים בציבור שהרי חוק יחסי ממון לא חל עליהם (אלא רק חזקת שיתוף). ידועים בציבור יכולים לערוך הסכם חיים משותפים).

צור קשר

בין לקוחותינו

פרסומים ופסקי דין

הרחבה של רכישה במסגרת מכרז קיים

בית המשפט המחוזי קיבל את עמדתנו לפיה החלפת מכונת טיאוט שביצעה המועצה האזורית עמק חפר במכונת טיאוט חדשה לא הייתה רכישה חדשה, אלא הרחבה של רכישה במסגרת מכרז קיים. על כן, קיבל בית המשפט המחוזי את עמדתנו כי רכישה זו פטורה ממכרז.
בקשת רשות ערעור שהוגשה על החלטה זו לבית המשפט העליון נדחתה משקיבל בית המשפט העליון את עמדתנו כי הבקשה הוגשה בשיהוי, ונוכח קיומו של מעשה עשוי לאחר שההתקשרות בין הצדדים יצאה לפועל.

לפסק הדין של בית המשפט המחוזי

לפסק הדין של בית המשפט העליון

העדפת תוצרת הארץ במכרזים

בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל את עמדתנו לפיה בקביעת הסכום לעניין תחולת האמנה הבינלאומית עליה חתמה ישראל לעניין העדפת תוצרת הארץ במכרזים, יש לקחת בחשבון גם את תקופות האופציה שנקבעו במסגרת המכרז.

לפסק הדין המלא

מהי טעות בערבות המביאה לפסילת מכרז

בית המשפט קיבל עתירה שהגיש משתתף במכרז על החלטת ועדת המכרזים לפסול את הצעת המשתתף בשל טעות סופר שנפלה בערבות הבנקאית שהגיש עם המכרז, בציון שם המכרז.

לפסק הדין המלא

מהם ליקויים סבירים בפינוי דירה שכורה

בית המשפט קיבל את עמדתנו לפיה הליקויים שנתגלו בדירה לאחרי פינוייה על ע"י השוכרים הינם ליקויים שהם בבחינת בלאי סביר של הדירה, ולכן דחה את תביעת המשכירה וחייבה בתשלום הוצאות משפט לטובת השוכרים.

לפסק הדין המלא

זכותו של מנהל מטבח לתשלום בגין עבודה בשעות נוספות

בפסק דין קיבל בית הדין לעבודה את עמדתנו לפיה אדם שעבד בתפקיד של מנהל מטבח במסעדה אינו נחשב לעובד בעל משרת אמון אישית ולכן חובה על המעביד לשלם לו עבור שעות נוספות ושעות שבת שעבד במסעדה.

לפסק הדין המלא

טעות בחיוב היטלי פיתוח של המועצה

טעות של מאות אלפי שקלים לאורך שנים בגביית היטלי פיתוח על ידי המועצה המקומית בנימינה גבעת עדה. בעקבות עתירה מנהלית שהוגשה ע"י משרדנו, המועצה נאלצה להפחית את הודעת החיוב לכ- 20% מסכום הדרישה הראשוני.

לכתבה שפורסמה בעקבות פסק הדין

אחריות מכון בדיקה לחוות דעת טרם רכישת רכב

התקבלה תביעה שהגיש משרדנו כנגד בעל מכון הבדיקה והבודק בגין חוות דעת מוטעית בקשר למצבו של הרכב טרם קנייתו.
מכון הבדיקה לא ציין בחוות דעתו כי הרכב עבר תאונה קשה וכי קיימים ליקויים משמעותיים ברכב, בין השאר, בשלדה וחוייב לפצות את הרוכשת על נזקיה.

לכתבה שפורסמה בעקבות פסק הדין