מאמרים

פיצוי בגין נזק נפשי לעד ראיה לתאונת עבודה

הגדרת תאונת עבודה כוללת מקרים רבים, שלעיתים, ללא ייעוץ משפטי מתאים, אנשים אינם יודעים כי הם זכאים לפיצוי.

לדוגמה. בפסק דין תקדימי שניתן בימים האחרונים בבי משפט השלום בנצרת נקבע כי עובד יהיה זכאי לפיצוי מהמעביד בגין נזק נפשי שנגרם לו כתוצאה מהלם שאחז בו לאחר שצפה בתאונת עבודה קטלנית בה נהרג חברו לעבודה, ולאחר שנקבעה אחריות המעביד לתאונה המחרידה.

(ראה ת.א. 5137-08-08 (שלום בנצרת) שמואל הגואל נ' תעשיות אבן וסיד בע"מ ואח' – פסק דין מיום 5/6/2012)

התאונה הקטלנית בה נהרג חברו של הנפגע, התרחשה במחצבה שמפעילה חברת "תעשיות אבן וסיד" ליד היישוב טורעאן שבגליל.

התובע והמנוח הגיעו למחצבה על מנת לבצע עבודות תיקון ותחזוקה של המזין של מתקן הניפוי במחצבה. לצורך ביצוע התיקון, הופסקה עבודת המסוע, וזאת בתיאום עם חדר הבקרה של המחצבה. לאחר עצירת המסוע, עלה עליו המנוח לצורך ביצוע עבודות האחזקה. בעודו על המסוע, הופעל לפתע המסוע ע"י עובד בחדר הבקרה והמנוח נגרר עד למכונת הגריסה שם נגרמה לו פגיעה חמורה שהביאה למותו.

בית המשפט קבע את אחריות המעביד להתרחשות התאונה, ושלושה עובדים הורשעו בגרימת מוות ברשלנות.

במועד התאונה, עמד התובע בסמוך למנוח. לאחר שהמסוע החל לעבוד, אחז התובע בידו של המנוח וניסה למנוע את גרירתו. ואולם, כאמור, התובע לא הצליח למנוע את התוצאה הטראגית.

בעקבות האירוע האמור, לקה העובד בהלם, ומומחה שמונה מטעם ביה"מ קבע כי הוא סובל מתסמונת פוסט טראומטית בעקבות חשיפתו לתאונה אשר הותירה לו נכות צמיתה (קבועה) בשיעור של 20%.

בית המשפט קבע כי במקרה זה יש מקום להרחיב את המקרים בה זכאי אדם לפיצוי בגין נזק נפשי שנגרם לו עקב נוכחותו בתאונה בה נפגע קרובו, על אף שלא נגרמה לתובע פגיעת גוף ישירה בתאונה.

בית המשפט קבע כי התובע התרשם באופן עצמאי וישיר מהתאונה הקטלנית המהווה אירוע טראומטי ומזעזע, וקיים קשר סיבתי בין התאונה לפגיעתו הנפשית של התובע.

בנוסף נקבע כי מדובר בפגיעה נפשית חמורה אשר הותירה לנפגע נכות רפואית גבוהה, המגבילה את כושר השתכרותו ואת התאמתו הסוציאלית.

לכן, קבע בית המשפט כי יש להרחיב את מעגל הזכאים, ולחייב את המעביד בפיצוי נזקיו הנפשיים של העובד עקב חשיפתו לתאונת העבודה שהתרחשה לאור רשלנות המעביד.

בנוסף, המוסד לביטוח לאומי הכיר בפגיעתו הנפשית של העובד כתאונת עבודה.

לכן, קיימת חשיבות רבה להתייעצות עם עורך דין מומחה בתחום תאונות העבודה, אשר יוכל לבחון האם התרחשות של אירוע מסוים מהווה תאונת עבודה.

שתף